sobota, 1 listopada 2014

Halloween vs. Święto Zmarłych




Halloween jest świętem amerykańskim, które przywędrowało do nas w latach 90. Z roku na rok zyskuje popularność, ale nie jest świętem powszechnie uznawanym przez społeczeństwo. Nie wiem, jak to jest w dużych miastach, ale u mnie nikt nie chodzi po domach a jedyne miejsce, gdzie mogłam podejrzeć wampiry to dyskoteka.

I tu właśnie pojawia się mój malutki bunt, bo dla mnie 1 Listopada, to dzień zadumy nad własnym życiem. Odrobina wyciszenia i wspominanie tych, którzy odeszli. Część z nich wspominam częściej niż tylko w Święto Zmarłych, ale są też tacy o których zapominam i ten dzień jest idealny na to, bo o nich pomyśleć, za nich się pomodlić i zadumać nad własnym życiem.

Czytam, jak niektóre blogerkowe mamy piszą, że jest to czas plotek, lansu i popisywania i zastanawiam się czy żyjemy w tym samym czasie, bo dla mnie to święto kojarzy się tylko z oddawaniem czci zmarłym. Wiem, że pamięć o zmarłych jest częścią mojego życia, ale niestety jak większość ludzi jestem zabiegana i nie zawsze znajdę czas, bo podjechać na groby bliskich. Ten dzień daje mi szanse nie tylko tam podjechać, ale chłonąć widoki zapalonych zniczy, nastrajać się na wspomnienia i móc mieć możliwość zaznajomić Emisię z pojęciem odchodzenia.

Dla mnie to święto jest przepełnione wzruszeniem i zadumą, więc standardowe Halloween  nijak się nie wkomponuje w ten klimat. Emiśka ma już 2 lata więc za rok będzie w przedszkolu a to oznacza, że przed nami będzie obowiązkowe świętowanie Halloween. Zestawienie Święta Zmarłych z Halloween w oczach dziecka daje kiepskie wyniki, bo tu impreza i zabawa a potem całodniowe chodzenie po grobach i okazuje się, że dzieci nie tylko nie rozumieją po co odwiedzać groby, ale też nie chcą tego robić, zresztą nie tylko dzieci. Młodzi ludzie często po całonocnej imprezie Halloweenowej nie mają już siły podejść na groby i właśnie to jest smutne.

My i nasi rodzice pamiętają o bliskich zmarłych, ale jak my nie zadbamy o przekazanie tradycji naszym dzieciom, to niestety, ale nikt na naszym grobie świeczki nie postawi. Młodzi wolą  imprezy i zabawy, a dzieci jak to dzieci dla niech dobra zabawa i słodycze są motorem napędowych. Straszenie siebie nawzajem (co dla mnie jest totalnym nieporozumieniem) spłyca postrzeganie śmierci jako coś trwałego i nieodwracalnego.

Melancholijność tego dnia jest dla mnie czasem na przemyślenie własnego życia i chciałabym by moje dzieci rozumiały, że dzisiejszy dzień to czas dla tych którzy odeszli a uczczenie ich pamięci to zapalenie świeczki i modlitwa. Chcę, by te dni kojarzyły jej się z wspomnieniami o nich i zadumą a czasem poprawą własnego życia a nie dobrą zabawą czy nudnym obowiązkiem.

I choć nie mam nic przeciwko Halloweenowym imprezom cieszę się, że nasze małe miasto nie przyjęło amerykańskich zwyczajów a pozostaje w tradycji czasu spokoju i wyciszenia a ja mogę w pełni oddawać się wspomnieniom.

Święto zmarłych jest jednym z moich ulubionych świąt, bo daje czas na refleksję i wyhamowanie. Daje możliwość przewartościowania własnego życia, ale tylko pod warunkiem, że rozumiemy jego znaczenie. Dla mnie to dobry czas na rachunek sumienia i przemyślnie. To czas przeproszenia za błędy tych którzy są jeszcze wśród nas. To czas na zrozumienie, że bogactwa nie zabierzemy ze sobą do grobu a życie jest tak kruche i ulotne, że przecież jutro może nas już nie być. To święto kocham za klimat jaki daje, za możliwości zatrzymania się i docenienie własnego życia.

Dla mnie Święto Zmarłych wygrywa z Halloween, bo czas zadumy daje więcej wartości dla życia niż zabawa i w takim rozumieniu tego dnia chciałabym wychować swoje dzieci. Nieuchronność śmierci i weryfikacja własnego życia o tym przypomina mi 1 Listopada. Nawołuje do przeproszenia, wybaczenia i uporządkowania własnych spraw. Dla mnie takie małe tornado sprzątające jest potrzebne, żeby z czystym sumieniem móc kiedyś powiedzieć, że nie marnowałam życia na rzeczy nieistotne a żyłam tak, by mieć pewność, że moi bliscy o mnie nie zapomną i  kiedyś zapalą znicz na moim grobie.





*Zdjęcie zniczy pobrane ze strony : http://gifyagusi.pl/gify-swieto-zmarlych/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz